Az ELTE Társadalomtudományi Karának hírlevele ehéten egy, az internetes kommunikáció korában szocializálódó társadalmi csoportról is írt. De vajon kik a tagjai a Generáció C-nek? Mi mindnyájan? Nos a szociológusok szerint a válasz egyértelműen igen.
Fiatalok, gondolkodók, a közösségi média megszállottjai – így jellemzi egy ausztrál marketing cég szakértője a Generáció C tagjait. A kapcsolat szó angol megfelelője alapján C-vel jelölt generáció tagjai folyamatos online aktivitásuknak köszönhetően a jelenkor véleményvezéreivé nőtték ki magukat.
Számos szociológiai vizsgálat foglalkozik azzal a fiatal korosztállyal, amelynek tagjai már az internet világába születtek, de legalábbis a gyorsan fejlődő virtuális világban váltak felnőtté. Ők vagy nem ismerték az internet nélküli világot, vagy már elfelejtették, milyen is volt az, és épp ezért nem is tudják elképzelni életüket nélküle. Koruk szerint őket az ún. X generáció avagy milleniumi generáció (1980-as években született fiatalok), illetve a generáció Z (1990 után születettek) elnevezésű demográfiai csoportokba sorolják, de ausztrál szakértők szerint érdemes egy harmadik generációs jelzést is társítani a világháló gyermekeihez. Dan Pankraz szerint ez lenne a C generáció, akiket nem annyira koruk, mint online magatartásuk köt össze. Az ausztrál DDB marketingcég vezető munkatársa a Nielsen piackutató jakartai konferenciáján ismertette elméletét az általa új véleményvezéreknek titulált csoport tagjairól.
Pankraz a C jelzést azokra a tinédzserekre és 20-as éveikben járó fiatalokra használja, akik szerinte a közösségi média platformjaiból „keltek ki”. A korcsoportra korábban a content, vagyis tartalom kifejezéssel utaltak, de ma már tevékenységük nem merül ki az internet nyújtotta tartalomszolgáltatás lehetőségében, így számos – angol megfelelőik szerint szintén c-vel kezdődő – egyéb kifejezés jellemző rájuk. Ilyenek például az állandó online jelenlét, az együttműködés, a változás, a kíváncsiság és az együtt-alkotás (constant connectivity, collaboration, change, curiosity, co-creation). Ráadásul a szakértő szerint a C generáció tagjai fogyasztókként már nem annyira célcsoportként, mint inkább partnerekként jelennek meg a piacon.
Mik a C Generáció sajátosságai?
A legtöbb fiatalhoz hasonlóan a C generáció tagjai is csoportidentitás szerint határozzák meg magukat. Szükségesnek érzik, hogy valamely érdeklődés mentén formálódó virtuális törzs tagjai legyenek, és ennek keretein belül, véleményt formáljanak és nyilvánítsanak a legkülönfélébb dolgokról. A csoportba tartozók hitelességüket megosztásaik nyomán nyerik el: az számít milyen gondolatokat, ötletek, véleményeket tesznek közzé a szociális médiafelületeken. Befolyásuk attól függ, mit és milyen gyakran osztanak meg. Napi több mint tíz órát töltenek a világhálón, és nem csak ki vannak téve az új hírek állandó áramlásának, de éheznek is ezekre. Emellett folyamatosan osztják meg tapasztalataikat, észleléseiket a világról, így maguk is az állandó hírfolyam termelői.
Ezen fiatalok a konstans online jelenlétükhöz hordozható mobileszközeikre hagyatkoznak, amelyek afféle elektronikus köldökzsinórként kötik össze őket virtuális világukkal. Mobiltelefonjaikat egyébként nem csak összekötő, de védelmi vonalként is használják azokkal szemben, akikkel nem kívánnak kapcsolatba lépni.
Pankraz szerint a C generáció tagjai kicsit olyanok, mint a méhek. Törzsük tagjaiként nem az én, hanem a mi számít; így fogyasztóként is csak olyat vásárolnak, amit csoportjuk ajánl, elfogad. Pankraz hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a C csoportra az állandó változás is jellemző. Nem elégednek meg pusztán egy törzsbe tartozással, folyamatosan keresik és dolgozzák fel az újat, igyekeznek szimultán módon mind több kisebb-nagyobb közösséghez tartozni.
Utolsó fő jellemzőként Pankraz, a vizsgált közösség kreativitását hangsúlyozza, amelyet szerinte a modern médiafelületek hoztak igazán felszínre. A közösségi platformoknak köszönhetően ugyanis a piacon ők már nem csak fogyasztók, de aktív résztvevők, játékosok és partnerek is egyben.
Hogyan lehet felkelteni a figyelmüket?
A C Generáció tagjaihoz a részvétel a kulcs. Érdeklődésük felkeltéséhez az újszerű, de releváns és hasznos tartalom szolgáltatása szükséges, amely reagálási és részvételi lehetőséget biztosít, és amely a generáció más tagjaival is összeköti őket.
forrás: ELTE TÁTK Hírlevél
Utolsó kommentek