A hazai cégek nem kimondottan korai elfogadók a YouTube tekintetében sem, pedig már évek óta lehetőségük lenne létrehozni önálló márka csatornákat a világ legnagyobb videomegosztó portálján. Széleskörű népszerűsége ellenére egyelőre csak fékezett habzással ragadta meg a marketingesek és PR-osok fantáziáját. Ebben közre játszhatnak a tartalom előállítás aránylag magas költségei és a hazai internetező közönség szokásai is. Így viszont az újdonság erejével fog hatni, ha márkánk vadonatúj YouTube csatornájával villogunk. Amennyiben már rendelkezünk ilyennel, akkor sem érdemes hátradőlni, mert egyáltalán nem biztos, hogy a legtöbbet hozzuk ki belőle.

Fontos, hogy már az induláskor tisztában legyünk a célokkal, amiért létrehozzuk a csatornát, az, hogy „már a konkurenciának is van” még kevés indok a megvalósításhoz. Nem árt tisztában lenni a célcsoportunkkal sem, illetve azzal, hogy a webes videó műfajilag eltér más megoldásoktól. Tartsuk szem előtt a teljes stratégiát, hogyan épül bele, hogyan egészíti azt ki egy YouTube csatorna.

Főszabály szerint három funkciója lehet a csatornának:

  • Prospektus 2.0: berendezhetjük csatornánkat hagyományos reklámokkal, termék ismertetőkkel, stb.
  • Ha a termékünk megkívánja, készíthetünk útmutató videókat, feltölthetünk összeszerelési segédleteket, amivel egyfajta ügyfélszolgálati oldalt hozunk létre vásárlóinknak.
  • Esetleg célunk lehet a feliratkozók gyűjtése, ez esetben főleg érdekességeket, háttér információkat, de mindenképp a célcsoportunk érdeklődési körébe eső tartalmakat osszunk meg. Ilyen lehet például a termék különböző felhasználási módjairól készült videó, vagy hasznos tippek ahhoz a tevékenységhez, mely során használni lehet a terméket. (Ez kifejezetten barkács cuccok esetén lehet előnyös.)

Természetesen lehet több csatornánk is, ez főleg akkor ajánlatos, ha a fenti opciókból többel is kacérkodunk, a műfajok keverése nem biztos, hogy szerencsés megoldás. Ha döntöttünk a célok felől, mindenképp érdemes a technikai részletek felől is érdeklődni, mivel csak akkor tudjuk kihozni a legtöbbet a dologból, ha részletesen is megismerjük a működés elvét és a lehetőségeinket.

Ezt azért is hasznos megtenni, mert így mindenki magától is rájön: a marketinges kollégának várhatóan nem lesz elég ideje még ezzel is foglalkozni. Tartalomfeltöltés, címadás, leírások és tagek, kapcsolat a rajongókkal, videók minősítgetése, kommentek írása, optimalizáció… elég sok feladat egy embernek is. Bízzuk tehát olyanra a dolgot, aki járatos ebben és egyben tisztában van a mi céljainkkal is.