A világ nagy labdarúgóklubjai egyre komolyabb bevételt tesznek szert a szurkolók vásárlásaiból, legyen szó mezről, bögréről vagy bármilyen egyéb termékről, amelyen rajta van az imádott címer. Az értékesítésnek fontos csatornájává vált a klubok honlapja. A webkettes forradalom után azonban kiemelten fontossá vált a kluboknak, hogy a közösségi médiában is jelen legyenek, tartsák a kapcsolatot rajongóikkal. A közösségi oldalak legnépszerűbbje, a Facebook lehetővé teszi, hogy Kínától Ausztrálián át az Egyesült államokig napi kapcsolatban legyen szurkolóikkal.

 

Utánanéztünk vajon melyik klub él leginkább a Facebook lehetőségeivel. Melyik klubnak van a legnagyobb rajongótábora? Van-e különbségek a ligák között abban, hogy mennyire használják a közösségi médiát? A marketingben elől járó nagy klubok, mint a MU vagy a Barcelona itt is az élmezőnybe tartoznak? Marketing szempontból a világ élvonalától jócskán lemaradó olasz elitcsapatok ezen a téren is bénáznak? A gazdaságilag egyre sikeresebb Bundesliga csapatai állják-e a versenyt az angol vagy spanyol élcsapatokkal?

 

Rövid vizsgálódásunk eredménye okozott meglepetéseket. A Facebookot a spanyol és a katalán élcsapat a Barcelona és a Real Madrid uralja. Ugyanakkor meglepő, hogy őket a török sztárcsapata a Galatasaray követi, igaz nem hivatalos a klub által működtetett oldallal. A Premier League sztárcsapata, az MU a negyedik. Az ötödik hely Mészöly Kálmán kedvence a Fenerbahce bérelte ki nem hivatalos honlapjával. A Fenert az angol nagy négyes maradék három tagja követi, a többi klub nem tudta átlépni az 1 milliós rajongótábort.

 

Az élmezőny (2010.10.28):

 

  1. Barcelona 5 845 959

  2. Real Madrid 4 897 922

  3. Galatasaray 4 590 042

  4. Manchester United 3 813 275

  5. Fenerbahce 3 080 995

  6. Liverpool 2 995579

  7. Chelsea 2 131 780

  8. Arsenal 1 955 261

 

 

Az olasz sztárklubok mintha ott se lennének a Facebookon. Egyedül a Juventus és az AS Roma rendelkezik jelentős rajongótáborral 158 106 illetve 75068 rajongóval. Előbbi esetében több oldal is létezik, és nem a hivatalos a legnépszerűbb. Az AC Milannak mindössze 15 807 rajongója van, míg az Internazionale esetében több oldal is működik, hivatalos, tudatos jelenlétnek azonban nincs nyoma.

 

A németek a Facebookon nem közelítették meg a két topligát. A legnépszerűbb a Bayern München 265 879 rajongóval. Az idén remeklő, folyamatosan telt ház előtt játszó Borussia Dortmundot 28 794 felhasználó szereti.

 

A topligákon kívül is van élet a Facebookon. A legsikeresebbnek a Paris SG tűnik, hiszen 338 609 rajongója van. Ez szép teljesítmény, ahhoz képest, hogy emberemlékezet óta nem volt egy jó szezonjuk. Nagyon nyomul a Benfica a maga 276 456 rajongójával simán veri a Portot és a Sportingot. A hollandok közül az Ajax a legnépszerűbb, de nekik is mindössze 8300 rajongójuk van. Ehhez képest a belgák sztárcsapata az Anderlecht kifejezetten sikeres, hiszen 99 381 rajongója van.

 

A görögök focifanatizmusa a Facebookon nem köszön vissza, főleg, ha a törökökkel hasonlítjuk össze. A legnépszerűbb Panathinaikosznak is csak 9826 rajongója van. Ehhez képest jól állnak a cseh sztárcsapatok legnépszerűbbjei. A Sparta Prahanak 72 022, a Slavia Prahanak 34 467 rajongója van. A lengyel csapatok közül a Legia Warsawa büszkélkedhet a legtöbb rajongóval (19 265). Az orosz és ukrán csapatok szinte láthatatlanok, egyedül a CSZKA Moszkva próbálkozik komolyabban. 4124-en szeretik.

 

Ehhez képest a Ferencváros is jól áll, hiszen a Fradiért 11 143-an rajonganak a Facebookon. Az FTC-n kívül a többiek még nem éreztek rá a közösségi média ízére. A bajnoki címvédő, a BL és Európa liga csoportkörébe bejutott Debrecennek például 2694 rajongója van.