A Facebook használatának komoly szabályai vannak, és bár ezek nem elérhetőek magyar nyelven, attól még betartásuk mindenképp célszerű, ha el szeretnénk kerülni, hogy rajongói oldalunkat töröljék vagy felfüggesszék a kaliforniai központban.

A Webbrand szerkesztősége, mint a Facebook-marketing lehetőségeinek ismeretterjesztője, elkötelezett a szabályok betartása mellett. Ezért most bemutatjuk a kereskedelmi promóciókra vonatkozó szabályokat.


A Facebook kétféle promócióra ad lehetőséget:

1."Sweepstake"

A Sweepstake egy sorsolás alapú játék, ahol a résztvevők között a nyeremény kiosztásának módja egyszerű sorsolás. (Itt kell megjegyeznünk, hogy a hasonló játékokat indító közösségi marketereknek nem árt ismerni a szerencsejátékokra vonatkozó hatályos hazai jogszabályokat!)

2. "Contest" vagy "Competition"

Ahol a Facebook felhasználóknak a promóció keretei között teljesíteniük kell különböző meghirdetett feladatokat, és az ezekben való szereplés eredményességének függvénye a nyeremény odaítélése.

Ezek alapvetően a hagyományos promóciók jellegét követik, de van néhány korlátozás.

Amit nem tehetünk meg:

1. 18 éven aluliak nem lehetnek érintettek a promóciónkban.

2. Olyan ország állampolgárai nem lehetnek érintettek, akik lakhelyét az Amerikai Egyesült Államok embargóval sújtotta. Ha sorsolásos játékot hirdetünk, nem játszhatnak Belgium, Norvégia, Svédország és India lakói.

3. Nem promotálhatunk szerencsejátékot, dohányterméket, lőfegyvert, vényköteles gyógyszert vagy üzemanyagot. A promóció során kiosztásra kerülő termékek nem lehetnek a következőek: alkohol és dohányáru, tejtermék, lőfegyver vagy vényköteles gyógyszer.

4. Ha sorsolásos promóciót indítunk, akkor nem lehet a részvétel feltétele termék vásárlása vagy időigényes feladat teljesítése (kérdőív például).

5. A promócióban való részvételhez nem lehet elvárás, hogy a felhasználók tartalmat állítsanak elő a Facebook alap funkcióit használva, pl.: kép feltöltése, poszt írása. (Alkalmazással már lehet, lásd lejjebb)

6. A promócióban való részvétel feltétele nem lehet csupán a rajongói oldal lájkolása.

7. A nyerteseket a Facebooktól független felületen keresztül kell értesítenünk.

Amit megtehetünk vagy meg kell tennünk:

1. A Facebookon szervezett promóció lebonyolítására nem használhatjuk csupán a rajongói oldal felületét, azaz a lájkolás nem elegendő a részvételi feltételek elfogadásához, így a játékosok beleegyezését más formában kell megszerezni. Ezért létre kell hoznunk – vagy igénybe kell vennünk egy meglévő – alkalmazást, amin keresztül kezeljük a promóciónkban résztvevő személyek körét.

2. Az alkalmazást elhelyezhetjük rajongói oldalunk egy fülén, illetve beállíthatjuk "Landing Page"-nek, vagyis hogy az legyen a nyitó felületünk, ha valaki felkeresi oldalunkat.

3. Alkalmazáson keresztül már előírhatjuk, hogy képet vagy videót kelljen feltölteni a felhasználóknak a részvételhez, azonban ezt az alkalmazásba kell elhelyeznie a felhasználóknak és nem a Facebook célfelületein.

4. Feltétellé tehetjük egy adott oldal lájkolását, de az nem lehet a nyereményjáték közvetlen részvételi feltétele, tehát emellett még valamit teljesíteni kell a résztvevőknek. (Például alkalmazás jóváhagyása.)

5. Alkalmazás segítségével gyűjthetünk további személyes adatokat (email címet például). Ezek kezelésére a hatályos hazai jogszabályok vonatkoznak a továbbiakban.

Rendkívül szigorú szabályok és nem nehéz belátni, hogy a jelenleg futó hazai promóciók közül is elhanyagolható százalék tartja be ezeket. Mivel a közösségi médiában a jó hírnév mindennél fontosabb, ezért érdemes szakemberhez fordulni, ha promócióba vágjuk a fejszénket, mert egy betiltott promóció bizony visszavetheti ügyfeleink belénk vetett bizalmát.

Forrás: http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php