Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Hamis felhasználók a Facebookon - 1. rész

Az Image Factory kétrészes cikksorozatában a hamis felhasználók témakörét járja körül. Először arról lesz szó, hogy mekkorára becsülhető a fake userek száma a Facebookon, illetve ki, miért hoz létre ilyen hamis profilokat. A második részben azt járjuk körül, hogy miként lehet megállapítani, illetve megállapítható-e egyáltalán, ha egy adott felhasználói profil mögött nincs valódi személy.

 

A probléma

A Facebook szabályzata szerint profillal csak magánszemélyek rendelkezhetnek, minden kereskedelmi tevékenységet a csoportok, illetve az oldalak felületein keresztül kellene kezelni. Ennek alapvetően az az oka, hogy a Facebook, mint közösségi média a felhasználók közötti interakciónak jóval szabadabb, nagyobb teret enged, mint a marketerek és a felhasználók közöttinek. De éppen azért, mert profilként más kommunikációs csatornák is rendelkezésünkre állnak (közvetlen levél küldése,mi magunk is bejelölhetünk felhasználókat,a bejelölt felhasználók adataihoz és profiljához is hozzáférünk), nagy a kísértés, hogy  ezt az eszközt is felhasználjuk marketing célokra.

 

Számok

Jelenleg nincsenek egyértelmű adataink arról, hogy hány hamis felhasználói profil található a Facebookon. Korábban megjelentek durva (pl. egyharmaduk hamis) becslések, de a hivatalos közlések számokról nem szólnak, csak arról, hogy a Facebook felveszi a harcot ellenük. Arról viszont, hogy ezt milyen hatékonysággal teszi az időközben közel 600 milliósra dagadt közösségi oldal, egy rövid kereséssel magunk is meggyőződhetünk. Nem valószínű például, hogy Hülye vezetéknévvel ilyen sokan rendelkezünk.


Ha tekintetbe vesszük, hogy csak néhány hasonló kereséssel milyen mennyiségű találatot kapunk, valamint hozzávesszük bizonyos szervezetek gyakorlatát, akkor nyugodtan állíthatjuk, hogy a hamis (pontosabban: nem valódi személyt tartalmazó) magyar profilok aránya több ezres, ha nem tízezres nagyságrendű.

 

De mire használhatják a nem valós személy által, saját használatra regisztrált Facebook profilokat?

 

1. SZERVEZET PROFILKÉNT JELENIK MEG | Tipikus és sokszor ártalmatlan eset, amikor egy szervezet nem oldalt vagy csoportot regisztrál, hanem profilt. Vannak területek, ahol különösen divatos ez a megoldás – például az állatvédelemmel foglalkozó szervezetekre jellemző, de ismerünk ilyen fodrászatot, éttermet is. A kis hazai magánvállalkozások gyakran használnak profilt, ami nem szándékos csalás, sokkal inkább a szabályok és lehetőségek ismeretének hiányából fakad. Komoly probléma, hogy egy hosszú ideje épített, több ezres ismerőssel rendelkező profilt utólag nehéz egy oldal hálózatává konvertálni.


2. VICCESKEDŐK, VOYEURÖK ÉS TÁRSAIK | Vannak a vicces hamis profilok is. Ezekben az esetekben teljesen egyértelmű, hogy a létrehozó csupán egy vicceskedő netpolgár. Bizonyára  mind jól emlékszünk a nyáron a netet bejárt gyűjteményre, melyen történelmi személyiségek számára létrehozott profilok "beszélgetnek". Ebbe a műfajba sorolnánk az ismerkedő, dekoratív hölgyeket és urakat, valamint azokat, akik saját identitásukat nem vállalják, de a közösségi oldalon azért szeretnének megjelenni.


3. NYEREMÉNY ÉRDEKÉBEN LÉTREHOZOTT PROFIL | Sokan kísértésbe esnek egy-egy nyereményjáték kapcsán és hamis profilok létrehozásával / aktivitásával próbálják növelni nyerési esélyeiket. Ugye ezekre nem nagyon van mentség, hiszen nemcsak a profil használatának szabályait, de a nyereményjátékokra vonatkozó szabályok sorát is megszegik.


4. ADATHALÁSZOK, ILLEGÁLIS MÁRKAÉPÍTŐK | Az utolsó kategóriába tartoznak a leginkább káros gyakorlatok: egyrészt azok, amelyek adathalászat céljából károsítják meg a jóhiszemű felhasználót, továbbá az olyan megoldások, amelyek valamilyen közösségépítő cél (márkaoldal rajongótáborának növelése, márkával kapcsolatos párbeszéd befolyásolása) érdekében alkalmaznak hamis profilokat.

 

A Facebook iránti figyelem növekedésével egyre fontosabbá válik az a kérdés, hogy vajon mennyire hatékony a közösségi médiában elköltött pénz. Ideig-óráig lehet játszani hamis profilokkal, de hosszú távon a Facebooknak és hirdetőinek is az az érdeke, hogy a profilok mögött valós személyek legyenek, ezért védelmük elsődleges szempont.


Cikkünk következő részében arra keresünk választ, hogy miként azonosíthatóak a hamis profilok. A válaszhoz hálózati szakértők segítségét is kértük.


A második rész itt olvasható.

 

UPDATE 1: A Facebook oldalunkon egy kommentelő felvetette, hogy sok alkalmazásfejlesztő is létrehoz profilokat tesztelés céljából. Jogos.

UPDATE 2: Szintén FB kommentből kaptuk az infót: sokan használnak "technikai" usert olyankor, ha autopostolnak a facebookra valamilyen automata szolgáltatásból (pl. posterous).

0 Tovább

TOP 10 - A legnagyobb magyar alvó oldalak a Facebookon

Erős felütéssel kezdünk: az élet igazságtalan. Sokan éjt nappallá téve dolgoznak, posztolnak, hirdetéseket vagy egyéb promóciós eszközöket alkalmaznak, rajongókat vásárolnak és a lelküket is kiteszik, hogy egyre többen csatlakozzanak oldalukhoz.

És vannak a szerencsésebbek. Nekik nem kell semmilyen erőfeszítést tenniük azért, hogy rajongókat gyűjtsenek, sőt, a hívek sokszor posztok sokaságában osztják meg egymással az oldalon élményeiket, véleményüket (vö. user engagement).

Íme azoknak az oldalaknak a toplistája (forrás: facebooker adatbázis), amelyeknek nincs vagy alig van saját aktivitásuk, de rajongójuk annál több.

1. BALATON - 181 ezer
2. I bet Hungary can get 1 million fans before any other European Country. 139 ezer
3. Budapest - 137 ezer
4. Pálinka - 136 ezer
5. I love Balaton - 132 ezer
6. Bundas Kenyer - 119 ezer
7. Magyar Népmesék - 112 ezer
8. Nincs kedvem tanulni - 109 ezer
9. A telefonom mellett alszom - 81 ezer
10. Balaton lake - 75 ezer
0 Tovább

1000 forint egy lájkért - de nem nekünk!

Szóltunk már a webbranden a promóciókat érintő szabályokról és a társadalmi célú akciókat szervezők számára kínálkozó lehetőségekről is. Íme egy példa, amiben mind a két terület érintett!

Az AXN 1000 forintot ad minden egyes lájkolás után a Heim Pál Gyermekkórháznak. Ez által nemcsak rajongói bázisukat építhetik, hanem rendkívül pozitív színben tűnnek fel a követők előtt, be is vonják őket a támogatásba, közösségi és karitatív élményt is adnak. Rendkívül ügyes megoldás, bár a szabályszerűségét lehet vitatni, a cél miatt valószínűleg senki nem fog belekötni.

Kiváncsian várjuk mennyi pénzt fognak tudni összegyűjteni a gyerekeknek. A Facebookeren lehet majd figyelni, ha kimagasló népszerűségű lesz a site, de már jelenleg is az AXN Magyarország áll a százalékos arányban legtöbb új rajongót gyűjtő oldalak toplistájának élén.

 

update: 2010.12.15. 14:23

1. Ahogy megjósoltuk, az elmúlt három napban majd megháromszorozódott az AXN Magyarország rajongóinak a száma a facebooker adatai szerint.

2. Az előző éjszaka valaki átfutotta az AXN oldalán található szabályzatot, amiből kiderül, hogy a lájok után egy fillért sem kap közvetlenül a Heim Pál Gyermekkórház vagy annak bármilyen alapítványa, pusztán a számláló által mutatott összeg erejéig reklámidőt biztosít a csatorna. Felháborodott felhasználók és dühödt kommentek lepték el az oldal üzenőfalát. Az akció innentől kezdve az Epic Fail kategóriába tartozik, hiszen a csatorna jó szándékáról nehezen fogja tudni meggyőzni rajongóit, ha azok átverve érzik magukat. Hiába segítség a reklámidő is egy non-profit alapítványnak, sokan úgy érzik, hogy ismét becsapták őket a Facebookon.

3 Tovább

Minden idők egyik kampánya 2.

Most egy olyan kampányról essék szó, amelynek értelme kevés, ellenben sikere annál nagyobb lehet. A britek tavaly megelégelve, hogy az ott akkor már 6. szériáját futó X-factor épp aktuális győztese tarolja le a karácsonyi toplistákat, Facebook kampányt indítottak (ma 880 ezres a csoport), hogy a „rendszerellenes” Rage Against The Machine 1992-es Killing In The Name Of c. hardcore-rock-rap slágerét vegyék meg többen a letöltőáruházakban.

 

Azt tudni kell, hogy Magyarországgal ellentétben a brit karácsonyi slágerlistának van tétje, időnként hatalmas várakozás övezi, hogy ki adja el a legtöbb kislemezt (áttekintés 1952-től itt, minden idők legsikeresebb kislemeze a Queen Bohemian Rhapsody-ja volt). A kampány extrémen sikeres volt, ugyanis két hét alatt sikerült lenyomniuk Joe McElderly-t, így megszakadt a négyéves trend. Ráadásul ez volt az első download only kislemez-siker a szigeten (kaptak is Guiness pecsétet). A városi legenda szerint a köztudottan pikírt X-főnök Simon Cowell is felhívta a srácokat, hogy gratuláljon, de a sajtóban rendre ostobaságnak titulálta a kampányt.


Máris itt van azonban az utód, hiszen idén sem maradnak tétlenek a britek. 2010-ben az a cél, hogy a kortárs zeneszerző John Cage 4’33” című, ugyanennyi ideig totális csendet sugárzó tétele legyen a No.1 Nagy-Britanniában. A Cage Against The Machine kampány Facebook oldala még „gyenge”, 75,000 alatt a lájkolók száma, de a brit sajtó is rendszeresen foglalkozik a kérdéssel, sztárok (mint Pete Doherty, az Orbital, Billy Bragg vagy a The Kooks) is csatlakoztak, úgyhogy esélyes, hogy idén is sikerül a rekord. A bevételek egyébként jótékony célokat szolgálnak, tehát december 13. után érdemes figyelni a letöltő linkeket, Twittert.

0 Tovább

A Facebook promóciók szabályai

A Facebook használatának komoly szabályai vannak, és bár ezek nem elérhetőek magyar nyelven, attól még betartásuk mindenképp célszerű, ha el szeretnénk kerülni, hogy rajongói oldalunkat töröljék vagy felfüggesszék a kaliforniai központban.

A Webbrand szerkesztősége, mint a Facebook-marketing lehetőségeinek ismeretterjesztője, elkötelezett a szabályok betartása mellett. Ezért most bemutatjuk a kereskedelmi promóciókra vonatkozó szabályokat.


A Facebook kétféle promócióra ad lehetőséget:

1."Sweepstake"

A Sweepstake egy sorsolás alapú játék, ahol a résztvevők között a nyeremény kiosztásának módja egyszerű sorsolás. (Itt kell megjegyeznünk, hogy a hasonló játékokat indító közösségi marketereknek nem árt ismerni a szerencsejátékokra vonatkozó hatályos hazai jogszabályokat!)

2. "Contest" vagy "Competition"

Ahol a Facebook felhasználóknak a promóció keretei között teljesíteniük kell különböző meghirdetett feladatokat, és az ezekben való szereplés eredményességének függvénye a nyeremény odaítélése.

Ezek alapvetően a hagyományos promóciók jellegét követik, de van néhány korlátozás.

Amit nem tehetünk meg:

1. 18 éven aluliak nem lehetnek érintettek a promóciónkban.

2. Olyan ország állampolgárai nem lehetnek érintettek, akik lakhelyét az Amerikai Egyesült Államok embargóval sújtotta. Ha sorsolásos játékot hirdetünk, nem játszhatnak Belgium, Norvégia, Svédország és India lakói.

3. Nem promotálhatunk szerencsejátékot, dohányterméket, lőfegyvert, vényköteles gyógyszert vagy üzemanyagot. A promóció során kiosztásra kerülő termékek nem lehetnek a következőek: alkohol és dohányáru, tejtermék, lőfegyver vagy vényköteles gyógyszer.

4. Ha sorsolásos promóciót indítunk, akkor nem lehet a részvétel feltétele termék vásárlása vagy időigényes feladat teljesítése (kérdőív például).

5. A promócióban való részvételhez nem lehet elvárás, hogy a felhasználók tartalmat állítsanak elő a Facebook alap funkcióit használva, pl.: kép feltöltése, poszt írása. (Alkalmazással már lehet, lásd lejjebb)

6. A promócióban való részvétel feltétele nem lehet csupán a rajongói oldal lájkolása.

7. A nyerteseket a Facebooktól független felületen keresztül kell értesítenünk.

Amit megtehetünk vagy meg kell tennünk:

1. A Facebookon szervezett promóció lebonyolítására nem használhatjuk csupán a rajongói oldal felületét, azaz a lájkolás nem elegendő a részvételi feltételek elfogadásához, így a játékosok beleegyezését más formában kell megszerezni. Ezért létre kell hoznunk – vagy igénybe kell vennünk egy meglévő – alkalmazást, amin keresztül kezeljük a promóciónkban résztvevő személyek körét.

2. Az alkalmazást elhelyezhetjük rajongói oldalunk egy fülén, illetve beállíthatjuk "Landing Page"-nek, vagyis hogy az legyen a nyitó felületünk, ha valaki felkeresi oldalunkat.

3. Alkalmazáson keresztül már előírhatjuk, hogy képet vagy videót kelljen feltölteni a felhasználóknak a részvételhez, azonban ezt az alkalmazásba kell elhelyeznie a felhasználóknak és nem a Facebook célfelületein.

4. Feltétellé tehetjük egy adott oldal lájkolását, de az nem lehet a nyereményjáték közvetlen részvételi feltétele, tehát emellett még valamit teljesíteni kell a résztvevőknek. (Például alkalmazás jóváhagyása.)

5. Alkalmazás segítségével gyűjthetünk további személyes adatokat (email címet például). Ezek kezelésére a hatályos hazai jogszabályok vonatkoznak a továbbiakban.

Rendkívül szigorú szabályok és nem nehéz belátni, hogy a jelenleg futó hazai promóciók közül is elhanyagolható százalék tartja be ezeket. Mivel a közösségi médiában a jó hírnév mindennél fontosabb, ezért érdemes szakemberhez fordulni, ha promócióba vágjuk a fejszénket, mert egy betiltott promóció bizony visszavetheti ügyfeleink belénk vetett bizalmát.

Forrás: http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php

1 Tovább

webbrand

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek