Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Hamis felhasználók a Facebookon - 1. rész

Az Image Factory kétrészes cikksorozatában a hamis felhasználók témakörét járja körül. Először arról lesz szó, hogy mekkorára becsülhető a fake userek száma a Facebookon, illetve ki, miért hoz létre ilyen hamis profilokat. A második részben azt járjuk körül, hogy miként lehet megállapítani, illetve megállapítható-e egyáltalán, ha egy adott felhasználói profil mögött nincs valódi személy.

 

A probléma

A Facebook szabályzata szerint profillal csak magánszemélyek rendelkezhetnek, minden kereskedelmi tevékenységet a csoportok, illetve az oldalak felületein keresztül kellene kezelni. Ennek alapvetően az az oka, hogy a Facebook, mint közösségi média a felhasználók közötti interakciónak jóval szabadabb, nagyobb teret enged, mint a marketerek és a felhasználók közöttinek. De éppen azért, mert profilként más kommunikációs csatornák is rendelkezésünkre állnak (közvetlen levél küldése,mi magunk is bejelölhetünk felhasználókat,a bejelölt felhasználók adataihoz és profiljához is hozzáférünk), nagy a kísértés, hogy  ezt az eszközt is felhasználjuk marketing célokra.

 

Számok

Jelenleg nincsenek egyértelmű adataink arról, hogy hány hamis felhasználói profil található a Facebookon. Korábban megjelentek durva (pl. egyharmaduk hamis) becslések, de a hivatalos közlések számokról nem szólnak, csak arról, hogy a Facebook felveszi a harcot ellenük. Arról viszont, hogy ezt milyen hatékonysággal teszi az időközben közel 600 milliósra dagadt közösségi oldal, egy rövid kereséssel magunk is meggyőződhetünk. Nem valószínű például, hogy Hülye vezetéknévvel ilyen sokan rendelkezünk.


Ha tekintetbe vesszük, hogy csak néhány hasonló kereséssel milyen mennyiségű találatot kapunk, valamint hozzávesszük bizonyos szervezetek gyakorlatát, akkor nyugodtan állíthatjuk, hogy a hamis (pontosabban: nem valódi személyt tartalmazó) magyar profilok aránya több ezres, ha nem tízezres nagyságrendű.

 

De mire használhatják a nem valós személy által, saját használatra regisztrált Facebook profilokat?

 

1. SZERVEZET PROFILKÉNT JELENIK MEG | Tipikus és sokszor ártalmatlan eset, amikor egy szervezet nem oldalt vagy csoportot regisztrál, hanem profilt. Vannak területek, ahol különösen divatos ez a megoldás – például az állatvédelemmel foglalkozó szervezetekre jellemző, de ismerünk ilyen fodrászatot, éttermet is. A kis hazai magánvállalkozások gyakran használnak profilt, ami nem szándékos csalás, sokkal inkább a szabályok és lehetőségek ismeretének hiányából fakad. Komoly probléma, hogy egy hosszú ideje épített, több ezres ismerőssel rendelkező profilt utólag nehéz egy oldal hálózatává konvertálni.


2. VICCESKEDŐK, VOYEURÖK ÉS TÁRSAIK | Vannak a vicces hamis profilok is. Ezekben az esetekben teljesen egyértelmű, hogy a létrehozó csupán egy vicceskedő netpolgár. Bizonyára  mind jól emlékszünk a nyáron a netet bejárt gyűjteményre, melyen történelmi személyiségek számára létrehozott profilok "beszélgetnek". Ebbe a műfajba sorolnánk az ismerkedő, dekoratív hölgyeket és urakat, valamint azokat, akik saját identitásukat nem vállalják, de a közösségi oldalon azért szeretnének megjelenni.


3. NYEREMÉNY ÉRDEKÉBEN LÉTREHOZOTT PROFIL | Sokan kísértésbe esnek egy-egy nyereményjáték kapcsán és hamis profilok létrehozásával / aktivitásával próbálják növelni nyerési esélyeiket. Ugye ezekre nem nagyon van mentség, hiszen nemcsak a profil használatának szabályait, de a nyereményjátékokra vonatkozó szabályok sorát is megszegik.


4. ADATHALÁSZOK, ILLEGÁLIS MÁRKAÉPÍTŐK | Az utolsó kategóriába tartoznak a leginkább káros gyakorlatok: egyrészt azok, amelyek adathalászat céljából károsítják meg a jóhiszemű felhasználót, továbbá az olyan megoldások, amelyek valamilyen közösségépítő cél (márkaoldal rajongótáborának növelése, márkával kapcsolatos párbeszéd befolyásolása) érdekében alkalmaznak hamis profilokat.

 

A Facebook iránti figyelem növekedésével egyre fontosabbá válik az a kérdés, hogy vajon mennyire hatékony a közösségi médiában elköltött pénz. Ideig-óráig lehet játszani hamis profilokkal, de hosszú távon a Facebooknak és hirdetőinek is az az érdeke, hogy a profilok mögött valós személyek legyenek, ezért védelmük elsődleges szempont.


Cikkünk következő részében arra keresünk választ, hogy miként azonosíthatóak a hamis profilok. A válaszhoz hálózati szakértők segítségét is kértük.


A második rész itt olvasható.

 

UPDATE 1: A Facebook oldalunkon egy kommentelő felvetette, hogy sok alkalmazásfejlesztő is létrehoz profilokat tesztelés céljából. Jogos.

UPDATE 2: Szintén FB kommentből kaptuk az infót: sokan használnak "technikai" usert olyankor, ha autopostolnak a facebookra valamilyen automata szolgáltatásból (pl. posterous).

0 Tovább

Hatalmas közösségi orgia

2010-ben a sorozatfüggő férfiak harmada tutira Don Draper, másik harmada Hank Moody bőrébe bújna, a maradék pedig valahol a kettő között képzeli el magát. Nos Hank Moody rajongói örülhetnek, mert a Kaliforgia új évadja 2011. január 9-től ismét a TV-kben, itt az ideje, hiszen már 2009 októberében nyilvánosságra hozták, hogy készül a negyedik széria. Nem akarjuk elvenni a Sorozatjunkie kenyerét, a jó kis promo videót nézzétek meg náluk (hihetetlen, hogy az elmúlt pár napban csak 72 ezren nézték meg). Ellenben alig egy órája szivárogtatták ki az újabb trailert a sztárvendégekről, hajrá.


Bennünket inkább az érdekel, hogyan használja a Showtime csatorna a közösségi médiát, hogy megtartsa/felkeltse az érdeklődést a 40-es, piás és nőfaló egykori író iránt. A sorozat Facebook oldala eddig kb. 1.380 ezer rajongót tudhat maga mögött (kicsit későn indultak vele, Dexternek 5 és félmillió fan-je van), elképesztő látni, hogy egy óra alatt közel 2 ezren lájkolnak egy bejegyzést, de akár 11 ezerig is felmehet a szám 7-800 kommenttel (az is elképesztő, hogy a mutal friends-ek között csak férfiak vannak!).


Ahogy az elmúlt holtidőszakban a Facebook oldal és Twitter account (egyelőre közel 10 ezer követő, összehasonlítva Dexter: 65 ezer) is inkább a különféle merchandise promótálására szolgált, úgy most folyamatosan jönnek az infók, részletek az új évadról. Nemcsak ez a változás azonban. A Twitter bejegyzések korábban a produkcióról, David Duchovny-ról szóltak (interjúk, díjak stb.), addig a stáb elkezdett Hank-ként kommunikálni. Meglátjuk hová fajul a dolog, az tény azonban, hogy míg Dexter totál kitalált karakter, addig Duchovny/Moody-ról simán elképzeljük, hogy a Balckberry-én bepötyögi az üzeneteket.

0 Tovább

Bulizd be magad az egyetemre

Egy egyetemet el lehet adni az ott megszerezhető tudáson, és a képzettség által megnyíló karrierlehetőségeken keresztül, de úgy is, ha azt mondjuk: sosem buliztál még akkorát, mint nálunk. Ezt az utat választotta a Debreceni Egyetem hallgatói önkormányzata, amikor csöppet sem szokványos módon dokumentálja (adja el?) 2010-es gólyatáborát.

 

 

A 4 perces, feszesre vágott video akármikor elmehetne a zenei csatornákon. Nemcsak a legőrültebb színpadi bulikat rögzítették, de kapunk a szubjektív, hétköznapi (ételosztás a menzán), vagy felemelő (diplomaosztó?) pillanatokból is. A zenei választás csillagos ötös, hiszen a 16+-os post rave generációnak biztosan bejön a főként csajos Daniel Merriweather Change-ére a veszprémi Slap In The Bass által készített remix.

0 Tovább

Az Old Spice közösségi média-kampánya a számok tükrében

Június közepén az Old Spice óriásit szakított az utóbbi idők legjobban sikerült vírusmarketing kampányával - melynek során Isaiah Mustafa, vagyis az új Old Spice Guy, személyre szabott videókban válaszolt rajongók, vásárlók, ismert és ismeretlen bloggerek kérdéseire az Old Spice termékeivel kapcsolatban -, amely masszívan elárasztotta a közösségi oldalakat. A kampány eredményei számokban:

Alapvető tények: 180 elkészített, egyedi videó, amiket a kampány ideje alatt (kevesebb mint egy hét!!) több mint 6 millióan néztek meg csak a youtube-on (ez a szám azóta nyilvánvalóan tovább emelkedett); 22500 comment.

0 Tovább

Felmérés a közösségi oldalakon folytatott kampányok eredményességéről

A közösségi oldalak felemelkedése nem csak a személyközi kommunikációt alakítja át, hanem a vásárlói magatartást is. A kulcskérdést, hogy a különböző márkák, hogyan találják meg az utat vásárlóikhoz,megválaszolandó a vállalatok leggyakrabban a PR szakemberekhez fordulnak.

0 Tovább
12
»

webbrand

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek