Az EdgeRank azon algoritmusok összefoglaló neve, amik a Facebook szerverein futva minden felhasználónak előállítják az egyedi, személyre szabott Üzenőfalát. Azt, hogy pontosan mi alapján dől el, mi jelenik meg a felhasználóknál a Facebook központi felületén, azért fontos tudnunk, mert ha közösségi média-kampányba kezdünk a világ legnépesebb közösségi oldalán, akkor nem árt tudni, milyen szempontokon múlik, hogy azt a felhasználók lássák, annélkül, hogy bármilyen rajongói oldalt szánt szándékkal felkeresnének.
Az EdgeRank néhány részalgoritmusa nem publikus, jól is néznénk ki, ha a dollármilliókért fejlesztett rendszer minden elemét megosztanák a nyilvánossággal és a konkurenciával a programozók. Azonban a fő képletet és szempontokat még a tavasz folyamán az f8 konferencián közzé tették. A jelenlegi, tavaly december óta létező, két részből álló Üzenőfal szerkesztése tejlesen automatizált. Egyrészt szűri, hogy mely ismerőseinktől jelennek meg bennük posztok, másrészt ugyanezen ismerőseink poszt-jait is leválogatja.
Ez bár kényszermegoldás, mégis egybe esik a célszerűséggel. Ha minden ismerősünk minden poszt-ja megjelenne a Facebook központi részén, akkor kezelhetetlen mennyiségű adat állna rendelkezésünkre, és elvesznének azok a posztok, amik számunkra valóban érdekesek. Az ilyen hatalmas mennyiségű adat ráadásul túlterhelné a Facebook szervereit, amik így is tárolják mindnyájunk poszt-jait, viszont nem töltenek be mindent az azonnali elérésre előkészítve. A rendszert a keresőmotorok optimalizásának (Search Engine Optimization) mintájára News Feed Optimization-nek nevezték el.
De mi szerint tud dönteni egy rendszer arról, hogy minket mi érdekel? És ezt hogyan lehet lefordítani a matematika nyelvére?
Minden, amit látunk a Facebook Üzenőfalán az egy Object. Ha egy másik felhasználó Object-jére reagálunk, akkor jön létre köztünk és a másik felhasználó közt az Object-en keresztül egy kapcsolat, amit a Facebook Edge-nek hív.
A posztok megjenítéséhez tehát minden két felhasználó közt, minden poszt esetében a Facebook kiszámítja ezt az Edge értéket. Ezt a számot úgy kapjuk, hogy három tulajdonsághoz rendelt értékeket összesít az EdgeRank. Ezek a tulajdonságok pedig a következők:
- a posztot létrehozzó felhasználó vagy rajongói oldal közti "vonzódás" (azaz az adott felhasználó milyen gyakran látogatja a rajongói oldalt vagy szoktak-e levelezni - ez utóbbi nyilván magán felhasználók közt jelentősebb)
- a fent nevezett vonzódás, milyen interakcióban nyilvánul meg, és és az milyen súlyt kap (pl.: a kommentelés magasabb szintű mint a Like-olás)
- és egy az eltelt idővel fordítottan arányosan csökkenő szám, ami az adott poszt frisseségét tükrüzi, hiszen napokkal korábbi hír csak akkor érdekelhet minket, ha nagyon gyakori interakciókban nyílvánul meg a kapcsolatunk
Minden Object-nél minden felhasználó közt, akik azon az Object-en keresztül kommunikálnak létrejön egy ilyen Edge érték. Ezen értékek az ismerősök hálózatát összekötő vonlak mentém keletkeznek. Minél nagyobb ezen értékek szorzata, annál valószínűbb, hogy feltűnik majd a felhasználók feed-jében a posztunk. Hosszadalmas és kitartó posztolás, állandó tartalom előállítás szükséges ahhoz, hogy hosszú távon kellő nyilvánosságot kapjon az oldalunk a rajongók Üzenőfalán.
Az alábbi előadás keretei közt osztották meg ezt a nyilvánossággal (angol nyelvtudás elengedhetetlen a videó megtekintéséhez):
A jó Facebookon folytatott marketing tehát nem merülhet ki a felhasználók számára érdekes tartalom előállításában. Az interakció a felhasználókkal nem csak az üzleti megfontolásokból lehet eredményes, hanem megjelenéseink számát, és ezáltal ismertségünket is elősegíti.
Utolsó kommentek