Mini sorozatunk következő részében az analitikával és a Facebook belső működésének egy részével foglalkozunk. A közösségi média profilok és különösen a Facebook sok munkával látja el az üzleti célú felhasználókat, ennek egy szép nagy része az analitikának és a mutatószámokkal való bíbelődésnek köszönhető. Mindenképpen megéri a foglalatoskodást, mivel ez mutatja meg ráfordításaink megtérülését. 

A kezdő lépés csupán annyi, hogy megértsük, mit akar nekünk mondani a Facebook, és hogyan tudjuk ezt előnyösen felhasználni. Először is megmutatja neked, kik az új „barátaid”, nem, életkor, tartózkodási hely szerinti bontásban tálalja őket, valamint tudni fogod, ki lép veled az átlagnál szorosabb kapcsolatba, ők lehetnek később az igehirdetők, akik komolyabb bevonódását később ápolni kell.

Ingyenes alapmutatók és megvásárolható spéci cuccok segíthetnek az újabb fanok becserkészésében, a Facebook Insights segít megtudnod, hogy a munkaidőd és a pénzed miképp térül meg számodra. Ennek segítségével adatokat nyerhetsz az esetleges későbbi, hosszú távú elemzésekhez is, vagy csak rendszeresen rápillantgatva levonhatod a kellő következtetéseket. Íme a legfontosabb mértékegységek:

  • People Talking About This (PTAT): ez egy sokkal kifinomultabb mutatószám, mint a lájk. Sokan belátták már a lájk korlátait, tekintve, hogy nem vezet tartós fogyasztói kapcsolattartáshoz, majdnem olyan könnyű visszavonni, mint odaítélni, ráadásul megalomán lájk gyűjtő hadjáratok is devalválták az értékét. Ezért volt tehát szükség a PTAT-re, mely aggregálja a kommenteket, a megosztásokat és a kérdésekre adott válaszokat is.
  • Friends of Fans: a barátaid barátai számából megtudhatod, hogy potenciálisan hány embert lehetsz képes megszólítani. Ennek lényege, hogy megosztott tartalmaidat mások lájkolhatják és megoszthatják, egy megosztás több száz másik ember Facebook falán fog megjelenni. Minél átütőbb tartalmat osztasz meg, annál nagyobb adatbázissal fogsz rendelkezni az üzentek célba juttatásához.
  • Reach: e mutató a fentihez szorosan kapcsolódik, ugyanis ez jelzi neked vissza, hogy végeredményben hány embernél jelent a fellőtt üzenet, milyen messze jutott el az üzenet és milyen utat járt be. Ez még csak arra jó, hogy lásd, mennyi embert ért el a dolog, de ennek lényege a következő mutatóban keresendő.
  • Virality: ez a mutató teszi a Facebookot (és tágabb értelemben a közösségi médiát) az eddigi legkifinomultabb PR és marketing eszközzé. A virality jelenti a visszacsatolást, miszerint a megszólított vette az üzenetet és el is kezdett róla „beszélni”, másképpen szólva: lájkolta, megosztotta vagy valamilyen kommentet fűzött hozzá. Figyeljünk erre a mutatóra nagyon, innen tudjuk meg, mennyien kaptak rá az üzenetre, az ő bevonódásuk a vas, amit addig kell ütni, amíg meleg.